TAHAP NILAI HARAPAN TENAGA KERJA MIGRAN INDONESIA KABUPATEN TULUNGAGUNG, JAWA TIMUR, INDONESIA DI LUARA NEGARA

 Budijanto dan Wan Ibrahim Wan Ahmad

Jurusan Geografi, FIS Universitas Negeri Malang, Jl. Semarang 5 Malang dan Pusat Pengajian Pembangunan Sosial, Universiti Utara Malaysia

Abstrak: Sumbangan pendapatan daripada tenaga kerja luar Negara memberikan impak positif ke atas pembangunan ekonomi masyarakat setempat di Indonesia. Penyelidikan ini bertujuan untuk memperoleh gambaran umum tahap nilai harapan tenaga kerja Indonesia yang bekerja di luar Negara. Penyelidikan ini yang menggunakan kerabentuk tinjauan, dilakukan dikabupaten Tulungagung, Jawa Timur, Indonesia. Untuk mencapai objektif ini, 250 orang TKI luar Negara yang sedang bercuti dikawasan kajian telah dipilih untuk di temubual. Hasil kajian menunjukkan kebanyakan pekerja migran pada umumnya Berjaya meningkatkan pencapaian nilai mereka daripada pendapatan yang mereka perolehi dari luar Negara. Pendapatan yang mereka miliki mempunyai pengaruh yang signifikan ke atas tahap pencapaian nilai harapan dalam konteks tujuh dimensi yang di tanyakan kepada mereka, yaitu meningkatkan kemakmuran, status, keselesaan, stimulant, otonomi, afilliasi dan morality tenaga kerja yang terlibat. Oleh yang demikian ekonomi, status sosial dan penonjolan gaya-hidup yang diinginkan oleh penduduk di kawasan kajian.

Kata Kunci: Remitasi; Migrasi; Tingkat Pencapaian Nilai Harapan; Tenaga Kerja Migran.

Abstract: The contributions of income from migrant workers working overseas undoubtedly have a positive impact on socioeconomic development on local community in Indonesia. This research has conducted to get a general picture the level of value-expectancy of Indonesian migrant workers working overseas. Tulungagung, Jawa Timur, Indonesia. To meet this objective, 250 Indonesian been selected to be interviewed. Results of the study show that the majority of migrant workers have managed to increase the level of value-expectancy from their foreign earnings. Their earnings have a significant impact on the level of value-expectancy in terms of seven dimensions asked to them; i.e. the level of prosperity, status, pleasure, stimulation, autonomy, affiliation, and the morality of particular migrant workers. On the whole, working as migrant workers abroad has been proven to increase the economic levels, social status, as well as the expected life style of the population in the study area.

Keywords: Remittance; Migration; Value-expectancy; Migrant Workers.

Artikel ini dimuat pada Jurnal Pembangunan Sosial, Volume 17, Juni 2014,  ISSN 1394-6528